İŞ MAKİNALARINDA ÜRÜN KİMLİK NUMARASI “PIN”

Makina Yüksek Mühendisi, Hidromek Kazıcı Yükleyici Mühendislik Müdürü – fatma.yalcin@hidromek.com.tr

  1. GİRİŞ
    Ürün kimlik numarası (PIN), her makina üreticisinin, makinanın herhangi bir yerindeki bir plakaya yerleştirdiği, benzersiz ve tekrarlanamaz bir alfa numerik karakterdir [1]. Ürün kimlik numarası her makinanın kendine özgü bir özelliği olmasının ve üretilen bir parti içindeki bir aracı tanımlayabilmesinin yanı sıra, doğru veya uyumlu yedek parçaların sağlanması sürecini de kolaylaştırır ve üretici tarafından benimsenen model türüne göre araçla ilgili çeşitli bilgiler verebilir. Hafriyat makinalarındaki ürünlerin numaralandırılması ve tanımlanması sistemi için ISO 10261 standardı kullanılmaktadır.
  2. ÜRÜN KİMLİK NUMARASI KULLANIMI
    2.1 Araç Kimlik Numarası (VIN Vehicle Identification Number)
    1981 yılından önce ulusal veya uluslararası bir standart bulunmuyor, araç üreticileri, VIN formatını kendileri tasarladığından, farklı kodlama sistemi, uzunluk ve nitelikte VIN’lar kullanılıyordu. Bu da araçların izlenmesi ve geçmişinin doğrulanmasını zorlaştırıyordu.1981 yılında, Araç Kimlik Numarası (VIN), Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA National Highway Traffic Safety Administration) tarafından standartlaştırıldı. Bu standarda göre tüm karayolu taşıtlarının 17 karakterli bir kimlik numarası taşıması gerekiyordu. Bu standart uyarlaması, Araç Kimlik Numarasının (VIN) Amerika Birleşik Devletleri’nde ilk kez kullanılmasından ancak 27 yıl sonra gerçekleştirilebilmiştir. 17 karakterlik VIN zorunlu ve standart olduktan sonra hem otomobil sektörü hem de araç sahipleri için yaşanan karmaşa sona erdi. VIN bir aracın markası, modeli, yılı, motoru, beygir gücü ve türü gibi araç bilgilerinin yanı sıra geçmişine de ulaşmayı çok daha kolay hale getirdi [2].
    2.2 Ürün Kimlik Numarası (PIN Personal Identification Number)
    2004 yılında, hafriyat makinaları için 17 karakterli Ürün Kimlik Numarası (PIN) ISO tarafından tanıtıldı (ISO 10261). PIN, otomobil endüstrisindeki VIN standardına benzer bir formattadır. Standart içerisinde yer alan alt kodlamalar aşağıdaki gibidir.
    WMC World Manufacturer Code: Dünya Üretici Kodu; makinanın üreticisini belirten alfa numerik kod.
    MDS Machine Descriptor Section: Makina Tanımlayıcı Bölümü; makinayı tanımlayan bilgileri içeren kod.
    MIS Machine Identifier Section: Makina Gösterge Bölümü; WMC ve MDS ile birlikte, bir makinayı diğerinden ayırt eden, belirleyici kod.
    CL Check Letter: Kontrol harfi; PIN’in hesaplanmamış alfa karakterinin belirlenmesini sağlayan dokuzuncu konumda bulunan bir alfa karakterdir.
    PIN’in ilk rakamından veya harfinden hemen önce ve son rakamından hemen sonra bir sembol gelmelidir. Kabul edilebilir semboller şunlardır:
    • Yıldız işareti (*),
    • Büyüktür ve küçüktür işaretleri (> <). Büyüktür ve küçüktür işaretleri yerine, PIN’in her iki tarafına yatay olarak içeriye doğru bakan açılı parantezler veya benzeri “v” sembolleri yerleştirilebilir,
    • Şirket sembolü veya
    • Şirket logosu.
    PIN’de yalnız aşağıdaki karakterler kullanılabilir.
    1234567890ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
    Üretici, üretim yılını belirtmeyi seçebilir. Yılın MIS’in ilk karakteri (konum 10) ile gösterilmesi önerilir. Yılı tanımlamak için kullanılması önerilen kod, Tablo 1’de verilmiştir [2].
    Üretici, aynı 17 karakterli PIN numarasının 30 yıl boyunca yeniden verilmemesini sağlamalıdır.
    CL’nin amacı firmanın özel ürün kimlik numarasının (PIN) hassasiyetini doğrulamaktır. Üretici firma PIN’deki diğer tüm karakterleri tanımladıktan sonra, aşağıda açıklanan matematiksel yöntemlerle CL’yi hesaplayabilir. Yıllık üretimi 100 adetten az olan üretici firmalar için hesaplamaya gerek duyulmadan özel bir CL tanımlaması yapılmıştır. Bu tanımlamaya göre CL “N” olarak belirlenmiştir.
    PIN’deki her alfa karakter için aşağıdaki Tablo 2 de verilen numerik değerler girilir. PIN’deki her numerik değer için ise kendi numerik değeri girilir.
Tablo 1. Üretim Yılı Kodlaması
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
12345678012345070923456789

Tablo 2. Alfa Karakterlere Karşılık Gelen Numerik Değerler

Tüm karakterleri numerik hale gelen PIN’deki numerik değerleri aşağıdaki tabloda belirtilen PIN pozisyonlarına karşılık gelen “Ağırlık Faktörü” eşlenikleri ile çarpılır.

PIN PozisyonuAğırlık faktörü
18
27
36
45
54
63
72
810
9CL
109
118
127
136
145
154
163
172

Tablo 3. PIN Pozisyonlarına Karşılık Gelen Ağırlık Faktörleri

Numerik KarakterCL Karakter
1V
2T
3A
4P
5L
6K
7H
8J
9E
0C

Tablo 4. Numerik Değere Karşılık Gelen Harf Kontrol (Check Letter (CL)) Karakteri

CL haricindeki diğer karakterlerin karşılığında elde edilen çarpım sonuçları toplanır. Sonuç 11’e bölünür ve çıkan sonucun virgülden sonra iki basamağı kalacak şekilde yazılır. Çıkan sonucun onda birler basamağındaki rakamı alarak aşağıdaki tablodan bu rakama karşılık gelen karakter bulunur. Bu değer “CL” kontrol harfidir (Tablo 4).
Aşağıda örnek bir PIN şablonu görülebilir.

Ürün etiketi en az aşağıdaki bilgileri içermelidir:
a) Üreticinin adı ve adresi,
b) Makina modeli tanımı veya seri veya tip tanımı,
c) Tam olarak yazılan “Ürün Kimlik Numarası”,
Ürün etiketi üzerindeki metin, arka plan rengiyle kontrast oluşturacak renkte olmalıdır. Ürün etiketi malzemeleri, makinanın beklenen ömrü boyunca okunabilirliğini koruyabilmelidir.
Ürün etiketi, makinanın çalışması sırasında veya hava koşullarından kaynaklanabilecek hasar riskini en aza indirecek bir yere yerleştirilmelidir.
Ürün etiketinin tercih edilen yeri, makinanın sol tarafında ve değiştirilebilir bir parça olarak düşünülmeyen makinanın şasi veya kabini üzerindedir. Etiket, operatörün erişim alanına açıkça görünür ve erişilebilir bir konumda olmalıdır.
Ürün etiketi, makinanın herhangi bir parçası çıkarılmadan görülebilir ve gün ışığı koşullarında okunabilir olmalıdır.
PIN, değiştirilmeye elverişli olmayan bir etiket üzerinde ve makinanın dışından okunabilen, açıkça görülebilen ve erişilebilir bir konumda bulunmalıdır.
Ürün etiketi üzerindeki PIN karakterleri dayanıklı bir şekilde basılmalıdır. Ürün etiketi üzerindeki minimum karakter yüksekliği (rakamlar ve harfler) en az 4 mm, minimum derinlik 0,2 mm olmalıdır.
Ürün etiketinin makinada göründüğü yerler, kullanma ve bakım el kitabında gösterilmeli ve açıklanmalıdır.
2.3 İş Makinalarında Ürün Kimlik Numarası (PIN) Kullanımı
2017 yılında yapılan bir araştırmada, seri numarası sistemine ek olarak PIN standardını benimseyen ve kullanan inşaat sektörünün önde gelen beş Orijinal Ekipman Üreticisi (Original Equipment Manufacturer OEM) için bir milyondan fazla satış işlemi değerlendirilmiştir. Özellikle, ürün kimlik numaralarıyla ilgili olarak satıcı ve makina sahibi davranışlarının nasıl değiştiği gözlemlenmiştir. Üreticilerin seri numarasını mı yoksa PIN’i mi kullandıkları incelenmiştir (Tablo 5. açık mavi şasi numarası, koyu mavi PIN).

Tablo 5. Üreticilerin 2013-2017 Arasında Şasi Numarası ve PIN Kullanımı

Yukarıdaki grafiğe bakıldığında, 2013 yılında gözlemlenen tüm kimlik numaralarının yalnızca %11,5’i PIN kullanırken 2017 yılında bu oran %41,89′ a çıkmıştır. Günümüzde bu oranının %100 e yakın olduğu düşünülmektedir. Geçmişte OEM’lerin tescilli seri numaralarını hızla PIN ile değiştirmeyecekleri anlaşılmıştı. OEM’ler için en büyük engeller maliyet, zaman, karmaşıklık ve müşterileri için olası karışıklıktı. Bazı üreticiler seri numarası sistemine ek olarak PIN standardını benimsemeye karar vermişlerdir ve genellikle seri numarasını PIN’e katmışlardır. Bununla birlikte, VIN’den farklı olarak PIN standardında üretim yılı atama kodu isteğe bağlı olduğundan, çoğu üretici bunu atlamayı seçmiştir ve bu da model yılını yalnızca PIN ile doğrulamayı zor veya olanaksız duruma getirmiştir. Bu durum, yedek parça istekleri sırasında PIN’e güvenmek yerine model yılı doğrulaması için seri numarasının kullanılmasına neden olmuştur. Ancak günümüzde pek çok OEM, PIN standardını tümüyle üretim hatlarına dahil etmiştir. İş makinasının sahibi, alıcı veya satıcı açısından bakıldığında, seri numarasının veya PIN’in birincil amacının markayı, modeli, model farklılığını ve en önemlisi model yılını tanımlamak olduğu bilinmektedir.

  1. SONUÇ
    Her üretici, bu standart yapının içinde kendi tanımlayıcı sistemlerini oluşturabilir, bu yüzden bazı karakterler farklı üreticiler arasında farklılık gösterebilir. Ancak genel yapı ortaktır ve böylece dünya çapında, bir makinanın özgün bilgilerine hızlı ve güvenilir bir şekilde ulaşılabilir. Makina sahibi olmanın yanı sıra, bu sahadaki profesyoneller için de PIN yapısını anlamak, araçların hikâyesini ve özelliklerini doğru bir şekilde okuyabilmek için vazgeçilmez bir bilgidir. Bu bilgi aynı zamanda sahtekârlık ve hırsızlık gibi yasa dışı eylemlere karşı da önemli bir koruma sağlar.

KAYNAKÇA
1. https://gotoyard.com/en/location-of-serial-number-on-earthmoving-machinery/
2. ISO 10261: Earth-moving machinery — Product identification numbering
3. https://equipmentwatch.com/intel/equipment-values-market-data/pin-use-on-rise/

İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ

YÜKSEKTE ÇALIŞMALARDA YATAY YAŞAM HATLARI

Yüksekte güvenli çalışmanın ayrılmaz parçası olan yatay yaşam hatları, toplu koruma tedbirlerinin alınamadığı veya yeterli olmadığı durumlarda tercih edilmesi gereken, yüksekte çalışan personelin düşme sonrası meydana gelebilecek olumsuz sonuçları, riski en aza indirmek için tasarlanmış sistemlerdir. Düşme riskini azaltmanın temelde iki unsuru, düşme önleme ve düşme durdurma olarak değerlendirilebilir. Düşme önleme sistemleri toplu koruma tedbirleri […]

İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ

KAPALI ALAN (CONFINED SPACE) ÇALIŞMALARINDA İŞ İZİN SİSTEMİNİN (PERMIT TO WORK) UYGULANMASI

. GİRİŞKapalı alanlar (confined spaces), yapısal özellikleri ve sınırlı giriş-çıkış imkanları nedeniyle işçi sağlığı ve güvenliği açısından ciddi riskler barındıran çalışma ortamlarıdır. Bu tür alanlar, yetersiz doğal havalandırmaları, toksik gaz birikimi, fiziksel engeller ve kurtarma zorlukları gibi çok çeşitli tehlikeler taşır. Endüstriyel tesislerden tarım alanlarına kadar pek çok sektörde rastlanabilen kapalı alanlar, iş kazası istatistiklerinde […]

Künye
Yerel Süreli Yayın
YAYIN TARİHİ
Kasım 2024
Cilt: 65 Sayı: 778
MMO ADINA SAHİBİ
Publisher
Yunus Yener
SORUMLU YAZI İŞLERİ MÜDÜRÜ
Executive Editor
Yunus Yener
YAYIN SEKRETERİ
Editorial Secretary
Ceren Yılmaz Aras
Yayın Kurulu
Editorial Board
S. Melih Şahin
Fuat Tiniş
Levent Çorbacıoğlu
C. SerdarSönmez
B. Oğuz Gürses
Serdar Uzgur
Aytekin Çakır
Dursun Çiçek
Hasan Kobakçı
Doğukan Karaca
İLAN ADRES
Advertising Representatives
yayin@mmo.org.tr
KAPAK VE SAYFA TASARIMI
Cover and Page Design
Muazzez Polat
TEKNİK SORUMLU
Technical Manager
Mehmet Aydın
YÖNETİM YERİ
Head Office
Meşrutiyet Cad. No: 19/6 Kızılay Ankara
Tel: +90 312 425 21 41
Fax: +90 312 417 86 21
E-posta: yayin@mmo.org.tr
Ağ: www.mmo.org.tr
BASKI YERİ
Printed by
Cem Web Ofset A.Ş.
Alınteri Blv. No. 29 Ostim - Ankara
Tel: +90 312 385 37 27
Basım Tarihi: 1 Kasım 2024
Baskı Sayısı: 15.000
TMMOB Makina Mühendisleri Odası yayın organı olan ve 1957 yılından itibaren yayımlanan (iki farklı isimle yayımlanmıştır.) Mühendis ve Makina dergisi, 2017 yılından itibaren Mühendis ve Makina Güncel ismiyle Makina Mühendisleri Odası üyelerine gönderilmektedir. Dergimizle ilgili detaylı bilgi almak için www.mmo.org.tr genel ağ adresinden yararlanabilirsiniz. Ayrıca telefon, faks veya e-posta yoluyla da bize ulaşabilirsiniz.
Bu web sitesi çerez kullanmaktadır
Sitemizin çalışması için gerekli olan çerezleri kullanıyoruz. Siteyi kullanmaya devam ederek bunları kabul etmiş olursunuz.
Bizi Takip Edin
MMO
TMMOB