
API 571 STANDARDININ ÖNEMİ VE KULLANIMI
KAYNAKÇA1. API 571 “Damage Mechanisms Affecting Fixed Equipment in the Refining Industry”, ANSI/API RECOMMENDED PRACTICE 571 THIRD EDITION, MARCH 2020
Makina Yüksek Mühendisi, Hidromek Kazıcı Yükleyici Mühendislik Müdürü – fatma.yalcin@hidromek.com.tr


Araç tekerinin yola değdiği bölgede genellikle iki durum oluşur. Biri yapışma, diğeri ise Şekil 3’te gösterildiği gibi kaymadır. Esnek elemanlar tarafından taşınan kuvvetler kritik değeri aştığında, lastiğin bir kısmının altındaki gerilme statik sürtünme gerilmesini yener ve lastiğin bu kısmı kaymaya başlar.
Şekil 3’te;
Vp – çevresel tekerlek hızı,
Vv – araç hızı,
ΔV – yol üzerindeki lastik sonlu elemanın bağıl hareket hızı (kayma hızı),
T – sürtünme kuvveti,
Tk – statik sürtünmenin en büyük değeri,
A – lastiğin yola yapışma bölgesi,
B – kayma olmadan en yüksek sürtünme noktası,
C – birleşik sürtünme bölgesi: statik ve kinetik (yapışma ve kayma).

Lastiğin kayan kısmı altında oluşan kuvvet, kinetik sürtünme modeline bağlıdır. Temel sürtünme modelleri Şekil 4’te sunulmuştur. Columbus modelinin birinci tipine göre, sürtünmenin kayan yüzeyler için sabit değerde kaldığı, ikinci tipine göre kayma hızıyla arttığı veya azaldığı kabul edilir. Lu-Gre modeline [4] göre, Stribeck etkisi de hesaba katılabilir. Alınan sürtünme modeli, F(s) diyagramını etkiler.
a) Hareket sırasında sabit sürtünme değeri,
b) Sürtünme kuvveti hızla artar,
c) Stribeck etkisi – sürtünme kuvveti artan hızla azalır (düşük kayma hızı için kısım),
d) Statik durumda sürme kuvveti için sürtünme değeri [5].
Dönen lastiğin taşınan elemanlarının deformasyonunu ve esnekliğini irdelersek, kaymanın neden olduğu verimsizlik (enerji kayıplarını) değerlendirilebilir. Kayma kökeninin modeli irdelendiğinde, bu değerin esas olarak temas bölgesindeki yapışma kısmındaki deformasyona bağlı olduğu söylenebilir. Lastiğin kritik deformasyonunu var sayarsak, kayma arttıkça yapışma uzunluğu azalacak ve kayma daha da artacaktır.

KAYNAKÇA
1. https://hilmi.kulubevet.com/ders_notlari/mtm/mtm.pdf
2. SAE Araç Dinamiği Standartları Komitesi (24 Ocak 2008). “Taşıt Dinamiği Terminolojisi”
3. Tomasz Mirosław , Marcin Mirosław Problem of slip definition in driving systems, MATEC Web of Conferences 338, 01019 (2021)
4. G. Erdogan, Vehicle system dynamics IJVMM 51, 5 (2013)
5. T. Miroslaw, ZAMM 101, 2 (2021)
6. https://www.roadtrains.com.au/features/how-to-calculate-tractor-wheel-slip/

KAYNAKÇA1. API 571 “Damage Mechanisms Affecting Fixed Equipment in the Refining Industry”, ANSI/API RECOMMENDED PRACTICE 571 THIRD EDITION, MARCH 2020

Yüksekte güvenli çalışmanın ayrılmaz parçası olan yatay yaşam hatları, toplu koruma tedbirlerinin alınamadığı veya yeterli olmadığı durumlarda tercih edilmesi gereken, yüksekte çalışan personelin düşme sonrası meydana gelebilecek olumsuz sonuçları, riski en aza indirmek için tasarlanmış sistemlerdir. Düşme riskini azaltmanın temelde iki unsuru, düşme önleme ve düşme durdurma olarak değerlendirilebilir. Düşme önleme sistemleri toplu koruma tedbirleri […]


. GİRİŞKapalı alanlar (confined spaces), yapısal özellikleri ve sınırlı giriş-çıkış imkanları nedeniyle işçi sağlığı ve güvenliği açısından ciddi riskler barındıran çalışma ortamlarıdır. Bu tür alanlar, yetersiz doğal havalandırmaları, toksik gaz birikimi, fiziksel engeller ve kurtarma zorlukları gibi çok çeşitli tehlikeler taşır. Endüstriyel tesislerden tarım alanlarına kadar pek çok sektörde rastlanabilen kapalı alanlar, iş kazası istatistiklerinde […]
